عرضه اولیه چیست؟

بورس
بورس

پیش از آنکه به تعریف کلی عرضه اولیه بپردازیم و برای درک بهتر موضوع، مثالی را در مورد تبدیل یک شرکت سهامی خاص به یک شرکت سهامی عام با هم مرور می‌کنیم.

فرض می­‌کنیم یک فرد (و یا چندنفر به صورت شراکتی) کسب و کار جدیدی را راه می­‌اندازد. با این فرض در واقع مالک این کسب و کار فقط آن فرد (و یا آن چند نفر) خواهد بود. این فرد (یا افراد) می­تواند اشخاص دیگری را به عنوان شریک به مجموعه خود اضافه کند و با این کار سرمایه جدیدی برای کسب و کار قبلی جذب کند.

دقت کنید که این شرکت هر اندازه‌ای می‌­تواند باشد؛ چه در اندازه یک کسب و کار محلی و خانوادگی یا در حد یک کسب و کار چند ده میلیاردی! ولی همچنان این شرکت یک شرکت خصوصی خواهد بود. زیرا حق خرید و فروش سهم‌الشرکه دارای یک سری محدودیت‌های حقوقی است که بین شرکا محفوظ می­‌ماند.

حال ممکن است فعالیت شرکت به جایی برسد که نیاز به منابع خیلی زیاد برای توسعه فعالیت‌های خود داشته باشد و شرکا تصمیم بگیرند که شرکت را از حالت خصوصی درآورده و با عرضه بخشی از سهم خود، شرکای بیشتر و با قوانین مربوط به شرکت‌های سهامی عام را وارد کسب و کار خود کنند. در این مرحله موضوع عرضه اولیه مطرح می­‌شود.

پس از پذیرش شرکت‌ها در بورس، فرآیند ارائه سهام این شرکت که به صورت عمومی برای اولین بار اتفاق می‌افتد را اصطلاحاً عرضه عمومی اولیه (IPO: Initial Public Offering) می‌گویند. طی این فرآیند شرکت خصوصی (سهامی خاص) به یک شرکت سهامی عام مبدل می‌شود.
در واقع IPO (عرضه اولیه عمومی) همان عرضه عمومی اوراق بهادار یک شرکت است که بدون سابقه در قیمت‌گذاری سهام آن شرکت و برای اولین بار به عموم سرمایه‌گذاران، واگذار می­‌گردد. معمولا گروه‌های کارآفرین که شرکتی را تاسیس می‌­کنند، همانطور که در مثال بالا هم گفته شد پس از مدتی برای توسعه و پیشرفت کارخود به منابع مالی جدید نیاز دارند.

این جذب منابع مالی جدید، راه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ جذب منابع مالی از طریق بازار سرمایه است. به این ترتیب شرکت‌ها می‌­توانند افراد دیگری را با خود شریک کرده و با افزایش سرمایه به بزرگتر شدن مجموعه کمک کنند. این امر سبب خواهد شد که تامین مالی شرکت در آینده نیز با وجود همین شرکا یا شرکای جدید صورت پذیرفته و بحث نظارت و شفافیت شرکت‌ها نیز پر رنگ‌تر گردد.

پاسخ ترک