عرضه عمومی به روش ثبت دفتری

بورس
بورس

در این روش قیمت سهام شرکت طی فرآیندی از طریق بازاریابی، جمع آوری سفارشات خرید و قیمت های پیشنهادی و برآورد میزان تقاضا، مشخص می­شود. مزایایی نظیر امکان کنترل و انعطاف پذیری بیشتر، هزینه کمتر در عرضه‌های با حجم بالا، امکان تعیین بهای بالاترتوسط ناشر، ایجاد هماهنگی در تعداد سرمایه‌گذاران آگاه و ناآگاه و جلوگیری از سواری مجانی۱سبب شده تا روش ثبت دفتری کاربرد بیشتری نسبت به سایر روش‌ها داشته باشد.

مراحل عرضه در روش ثبت دفتری به ترتیب زیر است:

انتخاب شرکت تامین سرمایه: شرکت تامین سرمایه وظیفه مشاوره و انجام امور مربوط به عرضه را به عهده خواهد داشت.تعیین قیمت پایه و مدوده مجاز قیمتی: بر اساس بررسی‌های ابتدایی و برای جمع آوری سفارش‌ها قیمتی به عنوان قیمت پایه با یک محدوده قیمت مجاز تعیین می‌شود.

فعالیت‌های تبلیغاتی:

پس از تعیین قیمت پایه، به منظور معرفی سهم و بازاریابی آن حدود دو تا سه هفته فعالیت‌های تبلیغاتی صورت می‌گیرد. در این مدت سرمایه‌گذاران نهادی سفارش‌های خرید خود را (شامل حجم و قیمت پیشنهادی) برای شرکت تامین سرمایه ارسال می‌کنند.ثبت سفارش‌ها و رسم منحنی تقاضا: کلیه سفارش‌های دریافتی جمع آوری و در دفتر ثبت می‌شوند. پس از آن با اطلاعات به دست آمده منحنی تقاضا برای سهام رسم شده و قیمت عرضه تعیین می‌گردد.

کارگزاران متعهد پذیره نویسی، تبلیغات مربوط به این سهم را انجام داده و قبل از تعیین قیمت عرضه، سفارش‌ها را از سرمایه‌گذاران دریافت می­‌کنند و کار عرضه عمومی اوراق بهادار این شرکت با تقاضای افراد سرمایه گذار برای عمومی شدن آغاز می­‌شود که معمولا این فرایند را ناشر به همراه پذیره نویس اصلی خود (یک شرکت تامین سرمایه) تهیه و تدوین می­‌کند.

البته پذیره‌نویس (همان شرکت تامین سرمایه) از یک مشاور حقوقی و یک حسابرس برای کسب اطمینان به جهت حساب‌های شرکت که با استانداردهای حسابداری مطابقت داشته باشد، استفاده می‌­کند. در این بین نیز معمولا از یک شرکت تبلیغاتی کمک گرفته می­‌شود تا بتوانند سهام مورد عرضه را به درجه مناسبی از توزیع عمومی برسانند.

در این فرایند روابط تعریف شده‌ای (که از قبل به صورت قوانین پذیرفته شده است) بین پذیره‌نویس، حسابرس و مشاور حقوقی وجود دارد که تمامی آنها بین کمیسیون‌های مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار می­‌گیرند.

اگر عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار به اندازه‌ای بزرگ باشد که یک شرکت تامین سرمایه نتواند آن را به تنهایی انجام دهد، پذیره‌نویس اصلی به همراه سایر پذیره‌نویسان یک اتحادیه را تشکیل می­‌دهند تا هم ریسک پذیره‌نویس را کاهش دهند و هم کمک خواهند کرد که سهام بین سرمایه‌گذاران بیشتری توزیع شود.

با ثبت امیدنامه اولیه توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار، پذیره‌نویس قیمت را تعیین می­‌کند و سپس اتحادیه پذیره‌نویسان و مدیریت شرکت وارد تبلیغات شده و تصویری برای سرمایه گذاران مستعد می­‌سازند که در واقع توانایی گروه مدیریتی شرکت با این تبلیغات و تصویر سازی برای جلب نظر سرمایه گذاران یکی از دلایل مهم موفق بودن عرضه خواهد بود.

بعد از این تبلیغات و امیدواری ناشر مبنی بر تقاضای کافی برای سهام، تنظیم امیدنامه نهایی توسط ناشر آغاز می­‌شود. تصمیم برای قیمت عرضه و نحوه تخصیص سهام (سهمیه بندی یا فروش آزاد) توسط ناشر گرفته شده و دو روز بعد از تهیه امیدنامه نهایی، عرضه عمومی آغاز می­‌شود که معمولا این کار پس از پایان ساعت معاملات بازار انجام می­‌شود. که بعد از آن اتحادیه وجوه پذیره‌نویسی را به حساب بانکی شرکت منتقل می­‌کنند.

آنچه در روش ثبت دفتری حائز اهمیت است تعیین قیمت براساس اطلاعات جمع آوری شده است و نه چارچوبی از پیش تعیین شده. یعنی در این روش این سرمایه‌گذاران نهادی نقس اصلی را در تعیین قیمت عرضه ایفا می‌کنند. در کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، آرژانتین، فرانسه، آلمان و ژاپن غالبا از این روش استفاده می شود.

پاسخ ترک