عرضه عمومی به روش حراج (مزایده)

بورس
بورس

همانطور که از نام حراج مشخص است در هنگام فروش به این روش، دارایی به فردی تعلق می­‌گیرد که بیشترین پیشنهاد خرید را داده است. در هنگام عرضه اوراق بهادار به این روش، از همین قانون با مقررات مشخص در حوزه بورس اوراق بهادار استفاده می­‌کنند.

روش مزایده معمولا برای عرضه اوراق دولتی و همچنین اوراق خصوصی سازی‌هایی که مجبور هستند تغییر ماهیت مالکیتی سهام بدهند، استفاده می‌­شود و در عرضه عمومی اولیه شرکت‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا عموماً بر این باورند که روش ثبت دفتری برای این شرکت‌ها که برای نخستین بار عرضه عمومی می­‌شوند، کارایی بیشتری دارد.

عرضه عمومی به شیوه حراج، خود دارای روش‌های متعددی است که نحوه ارائه درخواست سفارش و هدف از مشارکت در آن متفاوت است. از آن جمله می‌توان به روش حراج انگلیسی، حراج هلندی و حراج با سفارش مهرو موم شده اشاره کرد.

در روش حراج می­‌توان عرضه عمومی به روش مزایده اینترنتی را مثال زد که در آن ابتدا یک قیمت بالا به عنوان مزایده اعلام می­‌شود و معمولا قیمت تا حدی پایین می­آید (ممکن است پایین نیاید) که سرمایه‌گذار به خرید در تعداد معین تمایل پیدا کرده باشد که این روش به صورت اینترنتی برگزار می­‌شود.

یا عرضه عمومی به روش حراج همزمان که در آن مراحل کار به روش و مراحل ثبت دفتری شبیه است.

در این جا ناشر با همکاری مشاور حقوقی، پذیره نویس و حسابرس که در تنظیم امیدنامه اولیه نقش بسزایی دارد، یک گروه با وظایف مشخص مربوط به عرضه اولیه سهام تشکیل می­دهد و بعد از آن امید نامه اولیه را تهیه می­شود. همانند روش قبل وقتی امیدنامه اولیه توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار و انجمن کارگزاران تایید شد، آن گروه تشکیل شده تبلیغات را آغاز می­کند.

در واقع مراحل “بررسی صلاحیت عرضه” ، “آغاز حراج” ، “اتمام حراج” ، “قیمت گذاری” و “تخصیص” را طی می­کند. در این روش معمولا درخواست های خرید می­تواند بیشتر یا کمتر از قیمت تعیین شده در امید نامه اولیه و بیانیه ثبت، و همچنین بیش از یک درخواست سفارش داده شود. موارد حراج و مزایده های دیگر که در این دسته گنجانده می­شوند.

پاسخ ترک