فرهنگ > میراث و تمدن – چند ساعت پس از پخش گسترده شایعه انتقال برخی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به اروپا، وزیر ارشاد و معاون هنری وی این شایعه را رد و بر منتفی شدن انتقال گنجینه موزه به خارج از ایران تاکید کردند.

به گزارش همشهری، سیدرضا صالحی‌امیری که شامگاه شنبه به اختتامیه نمایشگاه قرآن رفته بود، در پاسخ به خبرنگاران درباره سرنوشت محموله موسوم به «مسافران برلین و رم» گفت: «فرستادن آثار موزه هنرهای معاصر تهران به گالری‌های خارجی در دستور کار نیست و خبر ارسال آثار گنجینه موزه به خارج صحت ندارد.

از ابتدای قبول مسئولیت در وزارت ارشاد بر لزوم نفرستادن این آثار به گالری‌های خارجی تاکید داشته‌ام و دارم.» علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد هم با تکذیب شایعه انتقال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان گفت: «این آثار مدتی در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمد و بلادرنگ به گنجینه موزه بازمی‌گردد.»

  • ماجرای یک انتقال پرحاشیه

ماجرای انتقال بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به اروپا برای نمایش در شهرهای رم و برلین نخستین بار سال گذشته مطرح شد. گفته می‌شد قرارداد این همکاری بین تهران و ۲ پایتخت اروپایی بسته شده و حتی علی جنتی، وزیر ارشاد هم در جریان کار بوده است. با وجود تایید ماجرا از سوی طرف‌های اروپایی و خبری که موزه برلین درباره افتتاح نمایشگاه ایرانی منتشر کرد اما اعتراض هنرمندان و رسانه‌ها عرصه را چنان بر مدیران وزارت ارشاد تنگ کرد که کار مدتی متوقف شد.

همان زمان که داخل ایران کشمکش بر سر انتقال آثار گنجینه به موزه‌های برلین و رم به اوج رسیده بود، مدیران ۲ موزه مهم اروپایی از مخاطبان خود برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌کردند. به نظر می‌رسید حتی یک نمونه از تابلوهای مورد نظر به آلمان و ایتالیا هم منتقل شده و در موزه‌های برلین و رم به نمایش درآمده است. با این حال، برخی موافقان معتقد بودند تعامل با موزه‌های بزرگ دنیا علاوه بر مستحکم‌تر کردن روابط فرهنگی، نفع مادی هم برای موزه هنرهای معاصر تهران دارد.

  • توقف برای بررسی بیشتر

با تغییر در راس وزارت ارشاد و آمدن صالحی‌امیری به جای جنتی، نخستین اقدام وزیر جدید منتفی کردن انتقال گنجینه موزه به اروپا و منوط کردن آن به بررسی‌های بیشتر بود. روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا و نگرانی از احتمال بازنگشتن برخی از مهم‌ترین آثار گنجینه موزه هم از دیگر دلایلی بود که مدیران وزارت ارشاد را در لغو این توافقنامه با طرف‌های اروپایی مصمم‌تر کرد. ضمن اینکه گفته می‌شد برخی مقام‌های ارشد دولتی هم خواستار منتفی شدن ماجرا و پرهیز از دامن زدن به حاشیه‌ها شده بودند.

به این ترتیب، حدود ۶۰ اثر از مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین تابلوهای موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر به جای موزه‌های رم و برلین روی دیوار ساختمان قدیمی ضلع غربی بوستان لاله در خیابان کارگر تهران رفتند و با پایان یافتن زمان برگزاری این نمایشگاه در آخرین ساعات اداری روز شنبه ۲۷ خرداد، این تابلوها دوباره به گنجینه بازگشتند.

  • تعامل هنری با دنیا

حبیب‌الله صادقی که در دهه ۸۰ سرپرستی موزه هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت، با تاکید بر اینکه آثار گنجینه موزه جایی نرفته به همشهری می‌گوید: «انجام هر کاری نیازمند پروتکل است و اگر قرار بوده این گنجینه ارسال شود، به طور حتم آثار بیمه می‌شدند. هر کاری اگر بر اساس تصمیم‌گیری درست و منطقی به مرحله اجرا برسد، برای هنر ایران مفید خواهد بود. نظام، انقلاب و دولت قانون دارد و هیچ اثری بدون فکر و برنامه‌ریزی قرار نیست به کشوری دیگر برود.

البته کشورهای دیگر هم منتظر ورود آثار ما نیستند. اگر می‌خواهیم آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در دنیا دیده شود، باید وارد فضای تعامل هنری شویم. هنرمندان هم بهتر است به جای دامن زدن به شایعه‌ها، دور هم جمع شوند و گفت‌وگو کنند.»

پیش‌تر لیلی گلستان، مدیر نگارخانه گلستان و از منتقدان این طرح درباره خارج کردن آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر از ایران گفته بود: «اگر این آثاری که داریم یک‌جا به خارج می‌فرستیم و از بهترین کارهای گنجینه‌ای ماست به هر دلیل گرو گرفته شود، چه می‌کنیم؟ در واقع در حال حاضر خطر این کار بسیار زیاد است… کلا چه تضمینی برای سلامت برگزار شدن این نمایشگاه‌ها وجود دارد، آن هم در شرایطی که در دنیا آرامش برقرار نیست؟»

Powered by WPeMatico

پاسخ ترک