الکسا


حتما تا به حال عنوان رتبه الکسا (Alexa) را بارها شنیده و به احتمال زیاد مطالبی در این خصوص خوانده اید، همان طور که می دانیم الکسا یک شرکت وابسته به سایت آمازون (Amazon.com) است که در زمینه جمع آوری و تحلیل اطلاعات آماری وبگاه ها و وبلاگ های مختلف فعالیت می کند که خواسته یا ناخواسته بین مدیران، کاربران و مخصوصا تبلیغ دهندگان شبکه جهانی وب از جایگاه به خصوصی برخوردار است، به همین دلیل در کنار فاکتوری دیگر به نام پیج رنک یا رتبه در گوگل (google pagerank)، فاکتور رتبه الکسا نیز به دغدغه های مدیران وبگاه ها و وبلاگ ها افزوده شده، هر چند که این آمار صد در صد مبتنی بر واقعیت نیست، با این حال نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت، به هر صورت بنا به درخواست برخی کاربران و طرح این سوال که چرا برخی وبلاگ و سایت ها رتبه بالاتری در الکسا دارند، قصد داریم در این مطلب از زوایای جدیدتری به این موضوع نگاه کنیم که شاید کم تر به آنها اشاره شده باشد.

منبع آمار الکسا (Alexa)

پیش از هر چیز باید بدانیم که منبع گردآوری اطلاعات آماری سایت الکسا چیست و رتبه بندی سایت ها و وبلاگ ها چگونه توسط این سرویس انجام می شود؟
پاسخ این است که بیشترین تکیه الگوریتم الکسا بر روی اطلاعاتی است که از تولبار (Toolbar) یا همان نوار ابزار خود که در مرورگر کاربران و توسط آنها نصب شده است بدست می آید، وقتی این تولبار در مرورگر نصب و فعال باشد، هر صفحه ای را که مشاهده کنید، اطلاعات آماری همزمان که به شما نشان داده می شود، برای سایت الکسا فرستاده شده و مورد پردازش قرار می گیرد، لذا فاکتور اصلی برای الکسا تعداد بازدید ها توسط کاربرانی است که این تولبار را نصب کرده اند، فاکتور بعدی که در رتبه بندی الکسا نقش دارد، میزان زمان صرف شده در هر صفحه و در کنار آن تعداد صفحاتی است که توسط کاربران بازدید می شود، در واقع این دو نکته از نظر الکسا سیگنال هایی برای سنجش میزان محبوبیت و کیفیت مطالب یک وبسایت یا وبلاگ است؛ اما باید توجه داشت که منبع اطلاعات الکسا تنها به تولبار آن ختم نمی شود.

ابزارک نمایش بازدید الکسا (Alexa Traffic Widget)

در کنار تولبار الکسا، یک منبع دیگر نیز توسط این سایت برای سنجش رتبه مورد استفاده قرار می گیرد که همان ابزارک یا Widget نام دارد، Widget به طور خلاصه به برنامه های کوچک قابل اجرا در صفحات وب گفته می شوند که با وجود سادگی و ظرافت، می توانند پردازش هایی را مدیریت یا اطلاعات آماری خاصی را جمع آوری کنند، این ابزارک توسط الکسا در آدرس زیر ارائه می شود:

http://www.alexa.com/siteowners/widgets

مزیتی که این روش در مقایسه با تولبار دارد این است که در اینجا نیازی نیست الزاما کاربر در مرورگر خود نوار ابزار الکسا را نصب کرده باشد، بلکه با بارگذاری صفحه، این ابزار به طور خودکار اجرا خواهد شد، لذا ملاحظه می کنید که با استفاده از آن بسیاری از بازدیدهایی که تا پیش از این خبری از آنها به الکسا نمی رسید، زیر ذره بین آن قرار می گیرند که این موجب افزایش رتبه سایت یا وبلاگ خواهد شد، البته باید توجه نمود که ظاهرا اطلاعات این ابزارک ها در درجه اهمیت کمتری از تولبار الکسا قرار دارد، به این معنی که الگوریتم الکسا به دلایلی (شاید به این دلیل که به نحوی عدالت و تعادل بین سایت ها و وبلاگ هایی که از ابزارک استفاده می کنند و آنهایی که این کار را نمی کنند، رعایت و برقرار شود و تحلیل ها چندان غیر واقعی به نظر نرسند)، اهمیت خیلی کمتری به آنها می دهد (طبق آخرین مقایسه ها چیزی در حدود حداکثر ۲۵ درصد ممکن است افزایش رتبه مشاهده شود).
اما عیبی که این روش و به طور کلی قرار دادن ابزارهای سوم شخص (third party) در صفحات وب دارد، احتمال از دسترس خارج شدن یا بارگذاری طولانی مدت آنها است که در این صورت اگر کدها را به فرض در ابتدای قالب سایت یا وبلاگ خود کپی کرده باشید، به احتمال زیاد شاهد بارگذاری خیلی کند صفحه خود خواهید بود، همان طور که گفتیم این مشکل ممکن است برای سایر ابزار های مشابه نیز اتفاق بیفتد، البته برای حل آن روش هایی پیشنهاد شده است که شاید ساده ترین و موثر ترین آن، قرار دادن کدها در انتهای قالب باشد، به این صورت کدهای اصلی و محتوای صفحه ابتدا بارگذاری شده و سپس نوبت به ابزار ها می رسد.

تاثیر تصاویر و فایل های جاوا اسکریپت در رتبه الکسا

تا اینجا صحبت از این بود که بازدیدکنندگان وارد سایت یا وبلاگ ما شده و آمار آنها بر رتبه الکسا تاثیر می گذارد، اما یک فرضیه دیگر را نیز می توان در این مورد مطرح کرد و آن وجود تصاویر یا فایل های جاوا اسکریپت مربوط به سایت ما در صفحات سایر سایت ها و وبلاگ ها است، به طور مثال سایت هایی که ابزارهای آنلاین ارائه داده و معمولا کدی در اختیار سایر کاربران قرار می دهند، عمدتا رتبه گوگل و الکسای بهتری دارند، علت اصلی این موضوع صرف نظر از کیفیت و کمیت خدمات آنها که مسلما در مجموع نقشی کلیدی دارد، می تواند (در مورد پیج رنک گوگل) وجود لینک به سایت مبدا در ابزار ها و (در مورد رتبه الکسا) به احتمال زیاد محاسبه شدن فایل هایی که از سرور سایت مبدا فراخوانی می شود، در رتبه سایت باشد، همین اتفاق ممکن است در مورد تصاویری که از سرور یک سایت در صفحات دیگر وب بارگذاری می شود رخ دهد، یعنی با بارگذاری هر فایل از سرور یک سایت و نمایش آن در صفحه ای دیگر، الکسا تاثیر مثبتی برای سایت مبدا قائل می شود که این در نهایت موجب بهبود رتبه کلی آن خواهد بود، در حالی که ممکن است بازدید مستقیم و واقعی از صفحات آن سایت به این اندازه صورت نگیرد.

تاثیر موضوع و نوع فعالیت سایت یا وبلاگ در رتبه الکسا

یک نکته دیگر که در تحلیل آمارهای الکسا باید به آن دقت شود، نوع فعالیت و موضوع سایت یا وبلاگ است، تجربه ثابت کرده، سایت ها و وبلاگ هایی که اکثر مخاطبان آنها از تجربه ای نسبی در وب برخوردارند، معمولا رتبه الکسای بهتری دارند که البته دلیل آن روشن است، چرا که تولبار الکسا برای بسیاری از کاربران عادی پدیده ای ناشناخته و بعضا نصب آن غیر ضروری است، لذا بیشتر، کاربرانی این تولبار را در مرورگر خود نصب شده دارند که با آن آشنا باشند، این کاربران نیز معمولا در وب به دنبال مطالب مورد علاقه خود هستند و اگر فعالیت و حوزه کاری یک سایت در ارتباط بیشتر با نوع نیازهای آنها باشد، مسلما رتبه الکسای بهتری نیز خواهد داشت، این در حالی است که ممکن است برخی سایت ها با بازدید واقعی بیشتر، رتبه کم تری در الکسا داشته باشند، البته این مطلب بیشتر در مورد سایت هایی با بازدید و شهرت متوسط می تواند صدق کند و سایت هایی که شناخته شده هستند معمولا توسط اکثر افراد دیده می شوند.

رتبه وبلاگ ها و ساب دامین ها در الکسا

آخرین نکته ای که در این مطلب قصد پرداختن به آن را داریم، این مورد است که الکسا برای وبلاگ های برخی سرویس دهنده ها و ساب دامین ها (دامنه های زیر مجموعه)، به جای نمایش رتبه اصلی آن صفحه، رتبه صفحه اول را نمایش می دهد، به فرض اگر سایت سرویس دهنده با آدرس yoursite.com دارای رتبه فرضی ۱۲۳ باشد، ممکن است برای آدرس زیر دامنه ای یا ساب دامین blog.yoursite.com نیز رتبه ۱۲۳ نمایش داده شود، البته این موضوع در مورد سایت ها چندان مسئله ی مهمی به نظر نمی رسد، اما برای وبلاگ ها باعث می شود تا امکان نمایش رتبه حقیقی از آنها گرفته شده و بعضا برخی از کاربران با شگفتی مواجه شوند!

موضوعات مرتبط: رتبه بندی الکسا
برچسب‌ها: الکسا چیست, رتبه بندی الکسا, alexa, ترافیک الکسا, الکسا
article رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست و چقدر اهمیت دارد؟!
تاریخ : چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
نویسنده : حامد قبلوی
نظر دهید
شاید گوشه کنار وب بارها عنوان رتبه الکسا (Alexa) را دیده و مطالبی در این خصوص خوانده باشید؛ سایتها و سرویس های خاصی نیز در این رابطه در گستره وب شکل گرفته اند که در مجموع تحت عنوان بهینه سازی و افزایش رتبه سایت SEO یا (Search Engine Optimization) فعالیت می کنند، اینکه الکسا چیست، چگونه آمار بازدیدهای یک سایت را به دست می آورد و رتبه بندی آن تا چه میزان اهمیت دارد، مطلبی است که در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت تا نهایتا به نتیجه ای منطقی دست پیدا کنیم.

الکسا (Alexa) چیست؟

الکسا (Alexa) عنوان سرویسی است وابسته به سایت amazon.com که در آدرس Alexa.com ارائه می شود، هدف از این سرویس رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکننده (ترافیک بازدیدها) می باشد که با در نظر گرفتن یک سری معیار های محاسباتی و آماری، نهایتا سایت های مختلف را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات آنها، رتبه بندی می کند.

اهمیت و دقت رتبه بندی الکسا (Alexa)

اما چرا رتبه الکسا برای مدیران سایت ها اهمیت زیادی دارد و آیا اساسا این رتبه بندی دقیق است؟ واقعیت این است که آمار این سرویس لزوما دقیق و کاملا براساس واقعیت نیست و تا حدودی مبتنی بر محاسباتی فرضی و احتمالی است، چرا که منبع اصلی جمع آوری اطلاعات الکسا و در واقع پشتوانه آن، نوار ابزار یا تولباری (Alexa Toolbar) است که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا نصب می شود، به فرض ممکن است اکثر کاربران پایگاهی بدون نصب تولبار از آن دیدن کنند و در مقابل سایتی دیگر به دلیل نوع فعالیتش بازدیدکننده های خاصی داشته باشد که تولبار الکسا را، اکثر آنها نصب کرده باشند (معمولا وبسایت هایی که بازدیدکننده هایشان از تجربه کافی در فعالیت های وب برخوردارند، رتبه الکسای بهتری نسبت به سایت های دیگر ولی با بازدید مشابه دارند)؛ اما با وجود همه ی این تفاسیر نباید سایت الکسا و رتبه آن را آنقدرها هم دست کم گرفت! خواسته یا ناخواسته، رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و مخصوصا تجارت الکترونیک پیدا کرده است؛ به طور مثال تبلیغ دهنده گان بیشتر تمایل دارند که با سایت های مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای آنها همکاری کنند، از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضا در تجزیه و تحلیل بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهایشان، می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، یا در مقایسه چند سایت مشابه از لحاظ محبوبیت، تعیین کننده باشد؛ متاسفانه  برخی با توصل به روش های متقلبانه نیز اقدام به افزایش رتبه سایت خود می کنند، به فرض به تعدادی از دوستان خود می گویند که با تولبار الکسا به طور مرتب از آدرس آنها دیدن کنند و واضح است که این نوع کارها جزء هدر دادن وقت و به اصطلاح گول زدن خود، ارزش دیگری ندارد و معمولا این گونه افراد پس از مدتی از این کار خسته شده و مخاطبان واقعی خود را نیز از دست می دهند.

مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا (Alexa)

اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید، برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشید، پس از عضویت در آن و ثبت آدرس خود، معمولا باید مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از ثبت سایت شما بگذرد و از طرفی هرچه بازدیدکننده سایتتان بیشتر باشد، شانس شما بیشتر خواهد بود؛ لذا می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر (البته در سیستم الکسا هرچه عدد شما کم تر باشد یعنی رتبه شما بالاتر است!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر و مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است؛ به این ترتیب هر چه که فعالیت شما در وب مستمر و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایتان قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.

موضوعات مرتبط: رتبه بندی الکسا
برچسب‌ها: الکسا چیست, رتبه بندی الکسا, article, ترافیک الکسا, الکسا
الکسا اینترنت
تاریخ : چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
نویسنده : حامد قبلوی
نظر دهید

تاریخچه و عملکردها

وبسایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat تأسیس شد. نام این وبسایت برای ادعای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش در مقابل اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده است.

این شرکت دارای نوار ابزاری می‌باشد که می‌تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می‌باشد. همچنین الکسا برای مدیران وبسایت‌ها امکانات فراوانی به صورت رایگان قائل شده است نظیر نمایش تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینک‌های ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و… همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازه‌های زمانی مختلف ۱ روزه تا ۲ ساله به مدیریت وبسایت‌ها کمک می‌کند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وبسایت خود داشته باشند.

الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که دارای تولبار الکسا هستند آمار آنها را به دست می‌آورد. در سال ۱۹۹۸ این شرکت نسخه‌ای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانه Library of Congress تحویل داد. در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد. آمازون الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد. در اوایل سال ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در سال ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. در می سال ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راه‌اندازی شد. در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجو این سایت مناسب نبوده است سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به طور تخصصی به رتبه بندی سایت‌ها اقدام کرده است.

وب‌گاه الکسا

خدمات وب‌گاه الکسا را می‌توان در ۵ دسته اصلی دسته‌بندی نمود:

  • وب‌گاه‌های برتر:

در این قسمت وب‌گاه‌های پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وب‌گاه‌های پربازدید از ۳ نوع فیلتر استفاده می‌شود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص

  • مشخصات وب‌گاه (Site Info):

الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر وب‌گاه را دارا می‌باشد.

  • واتز هات (What’s Hot):

این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان می‌دهد و هر ۵ دقیقه به روز می‌شود.

  • نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar):

نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وب‌گاه الکسا را به راحتی در اختیار می‌گذارد.

  • برای دارندگان وب‌گاه (For Site Owners):

در این قسمت صاحبان وبگاه‌ها می‌توانند داده‌های وب‌گاه خود را در الکسا وارد نمایند و یا ویرایش کنند. مهمترین قسمت این وب‌گاه رتبه بندی وب‌گاه‌ها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه بندی تنها تعداد بازدید از یک وب‌گاه تعیین کننده است.

رتبه الکسا چیست؟

رنک الکسا عددی است که این سایت برای رتبه سایت شما نشان می‌دهد که بر اساس ترافیک، نمایش سایت شما در نتایج جستجو و سنجش میزان محبوبیت سایت شما توسط این سایت تخمین زده شده است. هر چه این عدد کمتر باشد، نشان از پرترافیک بودن و مقبولتر بودن سایت شما در نزد بینندگان است.[۱]

تقلب در رتبه الکسا

باتوجه به اینکه در ایران بسیاری از مدیران سایت‌ها برای تبلیغ محصولات و وبسایت خود از رتبه و آمار الکسا برای انتخاب وبسایت تبلیغ کننده استفاده می‌کنند، از چند سال گذشته روش‌هایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده است. روش پاپ آپ هرچند از رتبه سایت مبدأ می‌کاهد اما رتبه سایت تبلیغ شده را به شکل کاذب بهبود می‌بخشد. در واقع باید به موارد دیگری جر رتبه الکسا نیز مانند مدت زمان حضور کاربران اینترنتی در سایت توجه کرد.

موضوعات مرتبط: رتبه بندی الکسا
برچسب‌ها: الکسا چیست, رتبه بندی الکسا, alexa, ترافیک الکسا, الکسا
آشنایی با رتبه بندی الکسا و روش ثبت سایت ها در alexa.com
تاریخ : چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
نویسنده : حامد قبلوی
نظر دهید

رنک الکسا چیست و روش ثبت سایت در الکسا چگونه است ؟
اگر مدیر یک سایت خبری باشید، هر روز صبح پیش از کار روزانه و هر شب پس از فعالیت طاقت فرسا، سری به سایت الکسا خواهید زد تا رتبه سایت خود را بدانید. اگر هم سایت باز باشید حتما هر چند روز یکبار به الکسا سرمی زنید تا ببینید کدام سایت توانسته رتبه برتر سایت های خبری را کسب کند.هرچند که البته کارشناسان حوزه وب انتقادات مهمی را متوجه نظام رتبه بندی الکسا می دانند و معتقدند که بالا آمدن در این سیستم لزوما به معنی پرمخاطب بودن یک سایت نیست، چنان که اگر شما همین امروز فهرست برترین های این سایت را مرور کنید، ممکن است از حضور برخی سایت های بی نام و نشان در برخی رتبه ها حسابی شگفت زده شوید. با این همه به دلیل نبود نظام های معتبر تر و قابل اعتناتر رتبه بندی در اینترنت، الکسا لاجرم به یک مرجع مهم و معیار قضاوت در خصوص میزان بازدید کننده سایت های مختلف اینترنتی تبدیل شده است ، آنچه در ادامه می خوانید مروری است بر سازو کار عملکرد و رتبه بندی این سایت معروف.

همانطور که می دانید رتبه بندی صفحات وب  قبلا توسط گوگل و ابزار page rank آغاز شد که برای رتبه بندی سایت ها و وبلاگ ها و حتی صفحات مختلف هر پایگاه اینترنتی ، امتیازی بین ۰ تا ۱۰ داده می شد و سایت های با رنک بالاتر از مزایایی در موتور جستجوی گوگل برخوردار هستند و به نوعی اعتبار یک سایت یا وبلاگ محسوب می شود.

الکسا یک وبسایت معتبر بین المللی است که آمار کاملی از رفتار های کاربران و نحوه ورود به سایت های وب در سراسر دنیا را بدست می آورد و با آنالیز آن اطلاعات رتبه بندی خودش را انجام می دهد. خلاصه و چکیده این رتبه بندی عددی بین ۱ تا چند میلیون می باشد که هرچه این عدد به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت، بهتر و بالاتر می باشد. میتوان یکی تا حدودی سایت الکسا را یک موتورجستجو نامید . البته الکسا قابلیت های زیادی برای دریافت انواع گزارشات در مورد وب سایت های متفاوت دارد .

به عنوان مثال وقتی میخواهید در وب سایتی تبلیغ دهید یا تبلیغات اینترنتی خود را به وب سایتی بدهید ابتدا کنترل کنید که این وب سایت دارای چه رتبه ای در الکسا هست و همچنین دارای چه رنک ی در گوگل هست و بعد سفارش تبلیغات اینترنتی خود را بدهید .

دلیل کنترل وب سایت های پذیرنده تبلیغات اینترنتی اینست که اگر بنر یا تبلیغات متنی خود را در سایت های منتشر کنید که از نظر رتبه یا رنک از شما پایینتر هستند اینکار عملا موجب کاهش ناگهانی رنک و رتبه شما خواهد شد به جای اینکه برای شما منفعتی داشته باشد .

آیا تا بحال پرسیده اید که این سایت چگونه ترافیک سایتها و رتبه آنها را تعیین میکند؟ سایت الکسا همانند سایتهای گوگل و یاهو دارای یک نوار ابزار مخصوص به خود است که کاربران میتوانند با نصب آن، از امکانات سایت الکسا استفاده نمایند. یکی از کارهایی که این نوار ایزار انجام میدهد این است که تمام بازدیدهایی را که کاربر انجام میدهد را به سایت الکسا گزارش می دهد. سایت الکسا با توجه به این گزارشها، آمار ترافیک سایتها و رتبه آنها را ارائه می کند.

افزایش رتبه الکسا میسر نیست مگر با جذب بیشتر بازدیدکننده برای پایگاه اینترنتی خود. بهترین روش بالا بردن کاربران سایت استفاده از موتورهای جستجوی فعال در اینترنت است. از جمله قدرتمند ترین این موتورهای جستجو گوگل می باشد این موتور جستجوی قدرتمند دارای بیشترین محبوبیت در بین کاربران ایرانی است بطوریکه بیش از ۸۵ درصد فارسی زبانان و ایرانیان از این سایت برای پیدا کردن موضوع و مطلب مورد نیازشان در شبکه جهانی اینترنت استفاده می کنند .

مزایای الکسا :
الکسا این امکان را برای شما فراهم می کند که خودتان را با رقیبانتان مقایسه کنید. با استفاده از ابزار مقایسه آن، شما به راحتی می توانید سایت خود را با رقیبانتان مقایسه کنید.هر چه رتبه بهتری داشته باشید اعتبار بیشتری نزد کاربران دارید و این باعث می شود که سایت های دیگر درخواست تبلیغ در سایت شما را داشته باشند. یک ابزار خوب برای بهینه سازی سایت است.

الکسا میتواند تا حدی گزارشات مفیدی را به مدیر وب سایت یا مدیر پورتال بدهد .سایت ها و پورتال هائیکه تمایل به بهینه سازی سایت خود دارند یا وب سایت هائی که تمایل به افزایش رتبه سایت و افزایش بازدیدکنندگان سایت میتوانند با کمک ابزار الکسا ،بهینه سازی وب سایت خود را به مرور و با سرعتی بیشتر انجام دهند .

برخی از مزایای الکسا به شرح زیر است :
– گزارشی از تعداد بازدید صفحات سایت
– گزارشی از تعداد بازدیدکنندگان سایت
– گزارش مربوط به جنسیت بازدیدکنندگان
– آمار مربوط به بازدیدهای موفق کاربران سایت
– گزارش حدودی مربوط به سن بازدیدکنندگان سایت
– آمار واژه ها و کلمات کلیدی که سایت با آنها جستجو شده
– درصد اهمیت فعلی واژه ها در تولید بازدیدکنندگان
– تعداد سایت هائی که لینک سایت شما در آن قرار دارد
– خطا و اشکالات مربوط به لینک های داخلی سایت شما
– رتبه سایت شما در میان کلیه سایت های ایرانی
– رتبه سایت شما در میان سایت های جهان
– و ویژگی ها و مزیت های دیگر که با سه پلان متفاوت به مدیران سایت ارائه میشود

به تعریف الکسا از رتبه بندی ترافیک الکسا توجه کنید:
رتبه بندی ترافیک الکسا بر اساس آرشیو سه ماهه اطلاعات کاربران
رتبه بندی ترافیک الکسا بر اساس آرشیو سه ماهه اطلاعات کاربران استفاده کننده نوار ابزار الکسا و همچنین تعداد صفحات بازدید شده و تعداد کاربران هر سایت می باشد. در مرحله ابتدایی، الکسا تعداد صفحات دیده شده هر سایت را در وب به صورت روزانه محاسبه می کند.

استفاده کننده نوار ابزار الکسا و همچنین تعداد صفحات بازدید شده و تعداد کاربران هر سایت می باشد. در مرحله ابتدایی، الکسا تعداد صفحات دیده شده هر سایت را در وب به صورت روزانه محاسبه می کند.

رتبه بندی اصلی الکسا بر اساس موقیعت مکانی و دو ویژگی ذکر شده در بالا، در بازه زمانی مشخص تعیین می شود. (پس رتبه یک سایت مستقیما تحت تاثیر هم تعداد بازدیدکنندگان سایت و هم تعداد صفحات که در اینترنت توسط کاربران دیده شده است می باشد.)   وب سایت شما چندمین وب سایت جهان است؟

مسلما هرچه ای رقم به عدد صفر نزدیک تر باشد وب سایت شما برتر از سایت های دیگر بوده و دارای ترافیک بازدید بیشتری خواهد بود.در نتیجه هرچقدر بازدید و ورودی کاربران شما در وب سایت شما بیشتر باشند مخاطبان بیشتر و مشتریان بیشتری خواهید داشت.

حال ببینیم الکسا چه اطلاعاتی از سایت ها به ما می دهد!
برای اینکه از اطلاعات و رتبه سایت خود در الکسا مطلع شوید کافیست به این آدرس مراجعه کنید :
http://www.alexa.com/siteinfo
و در محل مربوط به جستجو، نام سایت یا وبلاگ خود را درج کنید تا چنانچه الکسا رتبه ای به آن اختصاص داده ، نمایش داده شود.
همچنین می توانید از این آدرس هم برای انجام مراحل کمتر ، آمار مربوط به سایت خود را مشاهده کنید:
http://www.alexa.com/siteinfo/saadatlu.blogfa.com/
(کافی است بجای آدرس saadatlu.blogfa.com ، آدرس سایت یا وبلاگ خود را درج کنید)

در صفحه مربوطه رتبه جهانی سایت شما و رتبه کشوری و نیز تعداد لینک های سایت شما در بین سایت های دیگر قابل مشاهده می باشد. در بخش دیگری نیز آمارها و نمودارهای خاصی هم از میزان بازدید در بازه های زمانی متفاوت و پارامترهای دیگری با قابلیت مقایسه این آمار با سایت های دیگر گنجانده شده است.

توضیح برخی موارد چون بحث تخصصی می شود را به آینده موکول می کنیم اما در اینجا ۳ پارامتر مهم قابل بررسی است :

رتبه جهانی سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، به سایت یا وبلاگ شما ، رتبه جهانی به شما تعلق می گیرد.

رتبه کشوری سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، از کشوری که بیشترین بازدید کننده را داشته اید (برای سایت های ایرانی ، مسلما کاربران ایرانی بیشترین ترافیک را روی سایت ها خواهند داشت) رتبه کشوری به شما تعلق می گیرد.

تعداد لینک ها : تعداد لینک های سایت شما در سایت ها و صفحات مختلف محاسبه می شود. (با تبادل لینک می توانید این عدد را بالا ببرید)

زمان به روز رسانی رتبه بندی الکسا معمولا روزانه است. همچنین آمار مربوط به تعداد لینک ها را معمولا هر ۱۵ روز یکبار ، به روز می کند.

امروزه آمار الکسا به نوعی اعتبار و نمایش دهنده آمار دسترسی کاربران به سایت ها تلقی شده و معمولا این رتبه بندی برای جذب تبلیغات هم کاربرد زیادی پیدا کرده است. پس کوشا باشید تا با افزایش بازدیدکنندگان سایت یا وبلاگ خود به بهبود رتبه الکسا نیز کمک کنید. قابل ذکر است که الکسا آماری مربوط به برترین سایت ها را برای هر کشور خاص نیز منتشر می کند. مثلا برترین سایت های کشور ایران بر اساس رتبه بندی الکسا در این آدرس قابل مشاهده است.

روش هایی برای افزایش رتبه الکسا روش افزایش رنک الکسا  :
افزایش رتبه سایت در الکسا ممکن است به نظر شما بسیار ساده تر از افزایش رتبه در گوگل یا افزایش رتبه سایت در یاهو باشد ولی دقیقا افزایش رتبه و رنک در الکسا به دلیل نوع گزارشات این سایت با مفهوم توسعه کسب و کار الکترونیک کاملا به یک بازاریاب حرفه ای با تجربه بازاریابی الکترونیک و مسلط به شیوه های نوین تبلیغات الکترونیکی طبق دانش روز دنیا میباشد و در غیر اینصورت شاید با انجام روشهای عادی و معمول افزایش رنک شرکت های طراحی سایت و شرکت های بازاریابی اینترنتی ممکن است تنها رتبه و رنگ شما در الکسا بالاتر رود ولی گزارشات و آمار مربوط به تبدیل بازدیدکننده به مشتری طبق گزارشات قبل سر جای خود باقی بماند .

یکی از مهمترین گزارشات الکسا مربوط به فرار بازدیدکننده پس از مشاهده صفحه اول یا ترک سایت توسط بازدیدکننده پس از جستجو در موتور جستجو و کلیک روی لینک سایت میباشد . وب سایت شما دقیقا مانند یک شرکت یا یک فروشگاه میتواند نوع مشتری خود را جذب کند . یک فروشگاه شیک در نقطه ای از شهر که اجناس برند و اصطلاحا با کیفیت میفروشد با قیمت بالا با فروشگاهی که در منطقه ای از شهر است که اجناس با یک بیستم قیمت و کم کیفیت ارائه میکند ،هر کدام مشتری خود را پس از مدتی جذب میکند .

با ذکر این مثال عملا میتوانید با مشورت با یک بازاریاب کسب و کار های الکترونیک مشورت کنید تا دلایل ترک صفحه توسط برخی از مشتریان را برای شما بصورت یک گزارش کامل تحویل دهد .

در اینجا شیوه هایی که شما می توانید برای بالا بردن الکسا رنک خود استفاده کنید، ذکر شده است. بسیاری از این موارد از تجربیات وبمسترهایی است که نتایج مثبتی در رتبه بندی الکسا داشته اند. برخی دیگر از موارد از منابع و مقالات منتشر شده گرفته شده است.

آیا این موارد کمکی می کند؟ طبق گفته بعضی ها، بله، اعمال این شیوه ها کاملا نتیجه مثبت می دهند. اما توجه کنید که بسیاری از آنها نیازمند تلاش و برنامه ریزی هستند و از این رو این موارد زمانی موثر خواهند بود که شما فعالیت ها را متدوام انجام دهید.

برای افزایش رتبه الکسا، من پیشنهاد می کنم به جای  تمرکز بر روی شیوه های مصنوعی افزایش رتبه الکسا بر روی توسعه و افزایش کیفیت محتوا تمرکز کنید که علت اصلی جذب بازدید کننده است.

محتویات با لینکهای با ارزش بهترین و طبیعی ترین شیوه برای افزایش ترافیک و رتبه الکسا می باشد.
این مهم است که شما بیشتر تلاشتان را وقف افزایش مخاطبین کنید در حالیکه به هر یک از راهنمایی های زیر توجه می کنید.

۱. نوار ابزار الکسا را نصب کنید یا وضعیت افزودنیهای مرورگر فایرفاکس را تنظیم کنید. سایت یا وبلاگ خود را به عنوان خانه اصلی انتخاب کنید. این اولین قدم است. برای نصب این نوار ابزار بر روی عبارت Alexa Toolbar کلیک کنید.

۲. ابزار رتبه الکسا را در وب سایت خود قرار دهید. این سبب دریافت تعداد قابل توجهی کلیک روزانه می شود. بنا به گزارش برخی، هر کلیک به عنوان یک بازدید کننده حساب می شود حتی اگر کاربران از نوار ابزار استفاده نکرده باشند.

۳. دیگران را تشویق کنید که از نوار ابزار الکسا استفاده کنند. این شامل دوستان، وبمسترهابه عنوان اصلی ترین بازدید کنندگان و خوانندگان سایت می شود.

۴. در یک دفتر کار می کنید یا در شرکت خودتان؟ نوار ابزار الکسا یا افزودنیهای مرورگر فایرفاکس را در روی همه کامپیوتر های نصب کیند و وب سایت خود را به عنوان صفحه اصلی (صفحه خانه) برای همه مرورگرها

یکی از مهمترین گزارشات الکسا مربوط به فرار بازدیدکننده پس از مشاهده صفحه اول یا ترک سایت توسط بازدیدکننده پس از جستجو در موتور جستجو و کلیک روی لینک سایت میباشد .

تنظیم کنید. بهتر است بدانید که این راه وقتی جواب می دهد که آی پی های داینامیک یا مختلف استفاده می شود.

۵. از دوستان بخواهید که برای پروفایل وب سایت شما در الکسا نظر و امتیاز بدهند. این به طور مستقیم بر روی رتبه تاثیر گذار نیست اما به هر حال ممکن است کمک کند.

۶. درباره الکسا بنویسید. وبمسترها و وبلاگ نویسان دوست دارند درباره روشهایی که رتبه الکسای آنها را افزایش می دهد بخوانند. آنها به شما لینک می کنند و ترافیک سایت شما افزایش می یابد. این کم کم روی رتبه الکسای شما تاثیر می گذارد.

۷. آدرس تان را در اتاق های گفتگو های یا فروم های وبمسترها مطرح کنید. وبمسترها معمولا نوار ابزار را نصب کرده اند. شما وبمسترها را به سمت سایت خود می کشید و به آنها مطالب و نکات مفید پیشنهاد می کنید. همچنین این راه خوبی برای ایجاد ارتباط برای به اشتراک گذاشتن مقاله های مفیدتان با دیگران است.

۸. محتویاتی بنویسید که درباره وبمسترها باشد. این می تواند درباره دامنه ها و سئو (بهینه سازی وب سایت ها) باشد. دو موضوعی که بیشتر وبمسترها دوست دارند و مخاطبینش نوار ابزار الکسا را نصب دارند.

۹. در شبکه های اجتماعی آسیایی پست بگذارید. برخی از وبمسترها گفته اند که کاربران آسیای شرقی وب، بیشترین طرفداران نوار ابزار الکسا و قضاوت درصدی الکسا می باشند. من به شما پیشنهاد می کنم اگر وقت این کار را دارید، حتما امتحانش کنید.

۱۰. یک بخش ابزار وبمسترها در سایتتان بسازید. این یک قطب مغناطیسی برای وبمسترها است تا اغلب سایت شما را بازدید کنند و به ابزارها دسترسی داشته باشند.

۱۱. در سایت های پر بازدید عضو شوید. این معمولا تعداد زیادی بازدید کننده به سمت سایت شما می آورد و مطمئنا این بر روی رتبه الکسای شما تاثیر مثبتی می گذارد. به طور طبیعی، شما نیاز دارید که ارزش لینک هایتان را توسعه بدهید.

۱۲. از نمایش تبلیغات کلیکی استفاده کنید. در موتورهای جستجو مثل گوگل تبلیغات بدهید یا به دنبال عباراتی باشید که بیشتر جستجو می شود. زمانی تبلیغات شما مفیدتر خواهد بود که درباره مواردی باشد که مخاطبین به آن نیاز دارند.

۱۳. یک دسته بندی برای الکسا در بلاگ خود بسازید و هر مقاله و خبری که درباره الکسا می شنوید در آن بنویسید. این باعث می شود که وبمسترها یا بازدید کنندگانی که به طور گاه گاه جستجو می کنند به راحتی به منابع شما دسترسی داشته باشند و این به رتبه شما در موتورهای جستجو کمک می کند.

۱۴. لینک و بنر وبمستر فروم ها (تالارهای گفتگو) و وب سایت ها را در سایت خود قرار دهید. نمایش یک تبلیغ برجسته و عالی ترافیک زیادی به سمت وب سایت شما خواهد آورد. و سبب افزایش قابل توجه رتبه الکسا سایت شما می شود.

در پایان پاسخ چند پرسش رایج را خواهیم گفت.

– چرا برخی وبلاگ ها هنوز قابلیت رتبه بندی الکسا ندارند؟ قبلا امکان نمایش رتبه بندی فقط برای سایت ها در alexa بود که اکنون وبلاگ سیستم های بلاگفا – میهن بلاگ – رز بلاگ – وی سی پی و بلاگ وب می توانند رتبه وبلاگ خود را نیز مشاهده کنند . بقیه وبلاگ های سایر سرویس دهندگان هنوز امکان رتبه بندی ندارند که بزودی الکسا این امکان را میسر خواهد کرد.

– چرا برخی سایت ها هنوز رتبه جهانی یا کشوری ندارند؟ ابتدا حتما از ثبت بودن دامنه سایت یا وبلاگ خود در موتورهای جستجو مطمئن شوید.  الکسا پس از ثبت شدن سایت شما در موتورهای جستجو شما را شناسایی و در لیست رتبه بندی قرار می دهد.

– چرا برخی سایت ها با داشتن رتبه جهانی ، اما رتبه کشوری ندارند؟ برخی سایت ها آمار بازدید بسیار پایینی دارند امکان رتبه بندی کشوری برای آنها نیست. همچنین گاهی اختلالات الکسا برای سایت های با آمار بازدید کم ، باعث این موضوع شده که پس از مدتی رتبه کشوری هم فعال می شود.

الکسا چیست؟
الکسا وب سایتی است که کار آن گرد آوری اطلاعات ترافیک دیتا در محیط اینترنت است. بخشی از این اطلاعات رایگان روی وب سایت این شرکت برای استفاده عمومی منتشر می شود. از این رو شما می توانید بفهمید در سراسر جهان و در کشورهای مختلف و نیز در ۱۷ دسته بندی مختلف، چه سایت هایی دارای بیشترین بازدید است. الکسا همچنین آمار بازدید از وبسایت ها را به صورت دوره های هفتگی تا ۶ ماهه ارائه می کند. طریقه ورود به سایت، کلمات پر جست وجو و نیز دموگرافی از سن و جنس کاربران (که البته لازمه آن رجیستر شدن صحیح کامپیوتر هاست) از دیگر مواردی است که الکسا به همه کاربران رایگان ارائه می کند. در کنار این فعالیت ها، الکسا فعالیت تجاری هم دارد و علاوه بر این اطلاعات رایگان را در کنار نرم افزارها و نیز توصیه های کاربردی خاص هر وب سایت برای افزایش بازدید و در نتیجه بهبود رتبه سایت در الکسا و گوگل ارائه می کند. این دقیقا همان خدمتی است که از آن با عنوان SEO یاد می شود.

از شرکت مستقل تا عضوی از آمازون
شرکت الکسا از سال ۱۹۹۶ به عنوان یک شرکت مستقل تاسیس شد، اما ۳ سال بعد شرکت آمازون که بیشتر شهرت آن به خاطر فروشگاه اینترنتی اش به خصوص در حوزه کتاب است، الکسا را خرید. در حال حاضر ۳۰میلیون سایت در الکسا رده بندی شده است و این سایت در هر ماه نزدیک ۹ میلیون بازدید دارد. نام الکسا به اعتبار کتابخانه اسکندریه مصر انتخاب شده است؛ کتابخانه ای که مملو از کتاب و دانش بوده است و حالا در نظر موسسان الکسا همین ویژگی را در اینترنت دارد.

الکسا چگونه کار می کند؟

روش کار الکسا استفاده از تول باری است که روی مرورگرهای مختلف نصب می شود. وقتی کاربران در سایت های مختلف به گشت و گذار می پردازند، تول بار الکسا اطلاعات بازدید از هر سایت را به سرور مرکزی می فرستد و سرانجام رتبه سایت ها تعیین می شود.
در عین حال، برخی مدیران سایت ها می توانند با ثبت نام سایت خود در الکسا به این شرکت این مجوز را بدهند که از اطلاعات بازدید سایت استفاده کند تا هم اطلاعات دقیق تری داشته باشد و هم احتمالا رتبه سایت را ارتقا دهد.

منبع: میگنا

پاسخ ترک